Kontrola rychlosti
Popis jak se naučit kontrolovat rychlost letu akrobatického draka.
Kontrola rychlosti je teoreticky velmi snadná. Vše co musíte udělat, je přizpůsobit se různým druhům tlaku větru na draka s cílem získat stálý tah na vaše šňůry, aby váš drak letěl konstantní rychlostí.
Nicméně, ve skutečnosti jsou věci samozřejmě o něco komplikovanější. Ale s několika vodítky můžete dramaticky zvýšit kontrolu draka a stát se tak lepším pilotem. Zaprvé, projdeme si pár základních tipů o kontrole rychlosti. Potom vám v tomto článku ukážu první část lekce zvanou NCK MiniRoutine.
Jste připraveni? Tak jdem na to!
Kontrola rychlosti obecně řečeno
Ze všeho nejdříve bych chtěl poukázat na to, že síla větru má přímý dopad na kontrolovatelnost draka. Nechat letět draka stálou rychlostí je těžší jak pro mírný tak i pro silný vítr. V mírném větru většina vaší kontroly rychlosti vychází z pohybu proti větru (pryč od draka) s cílem vytvořit větší napnutí šňůr. V silném větru se situace mění a většinu kontroly rychlosti vykonáváte pohybem po větru za drakem s cílem napnutí šňůr snížit.
Zde jsou některá nejdůležitější vodítka
- Když váš drak letí ve vzestupném směru, měli byste vyrovnávat rychlost pohybem vzad.
- Když váš drak letí v klesajícím směru měli byste kompenzovat rychlost pohybem vpřed.
- Když váš drak letí horizontálně musíte vyrovnávat rozdílný tlak větru pohybem v opačném směru pohybu draka proti němu k okraji ze kterého letí.
V závislosti na síle větru a umístění draka v poli větru se vyžaduje více nebo méně kompenzace.
Jestliže letíte dolů ve středu pole, měli byste běžet vpřed s cílem vyrovnat rychlost větru. Ovšem na okraji pole během letu dolů bude drak vyžadovat pohyb vzad k získání napnutí šňůr a k letu správnou rychlostí.
Když poletíte horizontálně od jednoho okraje k druhému, zjistíte že drak zrychluje, když se začne přibližovat středu pole větru. Potom co váš drak proletí kolem středu pole a směřuje k druhému okraji začíná se jeho rychlost s nižovat spolu s napnutím šňůr. Nejprve musíte kompenzovat pohybem vzad (když je drak blízko okraje) a postupně s přibližováním ke středu začít s pohybem vpřed (méně či více). A od středu ke kraji nakonec opět začít couvat.
Pokud se to naučíte správně, váš drak získá konstantní rychlost přes celé pole větru a to je přesně to o co jde, stálou rychlost.
Kontrola rychlosti v praxi
Jak jsem zmínil dříve, vypracoval jsem pro vás pár lekcí na provádění kontroly rychlosti. Tyto lekce se sestávají z několika geometrických figur které by se měly létat v různých částech pole větru.
Vaším primárním cílem by mělo být, letět všechny figury vždy stejnou rychlostí. V závislosti na tom kde se drak nachází v poli větru a vlivem větru byste měli nyní vědět dost o kontrole rychlosti tak aby vše šlo tak jak má.
- Tato lekce začíná se vzlétnutím blízko ke středu pole větru. V "normálním" větru budete muset udělat jeden nebo dva kroky vzad abyste vzlétli a potom udrželi plynulé stoupání draka.
- Když dosáhnete bodu kde začnete první kruh (vpravo) budete se muset pravděpodobně pohnout zase vzad abyste získali více tahu na vaše šňůry. Tak si drak udrží stálou rychlost zvlášť když se nacházíte na vrcholu kruhu.
- Brzy začnete točit draka dolů abyste pokračovali v kruhu. V tomto bodu byste měli stát na místě. Drak letí dolů nepříliš daleko od okraje a mělo by to stačit k získání stálé rychlosti.
- Když dokončíte kruh, připravte se k horizontálnímu přeletu (vlevo). Musíte se ujistit, že neztratíte potřebný tlak větru. Vyrovnávejte tažením za šňůry nebo pomůže krok či dva zpět.
- V normálních podmínkách by měla být provedena horizontální trajektorie pouze s minimálními změnami. Možná jen s pohyby rukou.
- Nyní je drak na začátku druhého kruhu a vy se musíte ujistit že udržujete stálou rychlost když začínáte dělat další kruh. Pro vyrovnávání jakékoliv změny tlaku táhněte za draka (nebo udělejte krok nebo dva zpět).
- Váš drak letí směrem nahoru blízko okraje, a i když se pohybujete zpět, drak stejně ztrácí rychlost. Toto je klíčový moment, ujistěte se že jste ve střehu, že dokážete draka dostat na vrchol kruhu stejnou rychlostí.
- V normálních podmínkách by měl let na vrcholu kruhu proběhnout jen s minimálními úpravami, možná jen s pohybem rukou. Ale jakmile začne drak klesat, věci se rázem změní.
- Nyní se chystáte klesat dolů přímo ve prostřed pole větru. Pokud stojíte na místě, drak začne zrychlovat jak se přibližuje k zemi. To není to co bychom chtěli. Musíte kompenzovat!
Jděte nebo dokonce běžte po větru abyste snížili napnutí šňůr. Vaše hlavní pozornost by se měla soustředit na udržení rychlosti draka. - Teď byste se měli připravit na dramatické zakončení letu: 2 point landing neboli přistání na dvou křídlech. Ujistěte se že příliš neztrácíte pnutí šňůr při posledních pár metrech klesání. Přistání bude snažší s mírným tlakem na šňůry, takže když se připravujete na 2 point landing, měli byste zastavit na místě ...
- ... a ukroutit 2 point landing právě včas.
Nyní jsme vás provedli přes první lekci zaměřenou na kontrolu rychlosti draka. Vše to co musíte udělat je jít ven a trénovat. Najděte si den, kdy vítr tolik nefouká. V mírnějším větru vše probíhá daleko pomaleji, proto je jednodušší učit se nové věci. A garantujeme vám, že když pak vylezete v silnějším větru, půjde už vše mnohem lépe a budete to mít jak se říká "v paži" daleko rychleji.
Příjemnou zábavu!
Článek je překladem anglického článku "Flying Tips: Speed Control - Lesson 1" od Sven ze stránek Aerialis.
Autor: PeVal | Vydáno: 25.8.2009 15:53 | Přečteno: 7708x | Formát pro tisk
Doporučte: Pošli článek
Uložte si: