Zdroj: http://www.draci.net/popis-triku.a29.html • Vydáno: 25.8.2009 15:59 • Autor: PeVal
Popis provedení triků a jejich kritéria při hodnocení na soutěžích.
Tato stránka popisuje triky s akrobatickým říditelným drakem a je volným překladem anglického originálu.
Původní dokument je zaměřen na popis triků z pohledu hodnocení rozhodčích při soutěžích.
Název | Popis | Kriteria |
---|---|---|
Axel | je rotace o 360° břichem dolů. Začátek je v klidové "stalled" pozici, nos nahoru. Drak by měl klesat s břichem dole, nos směrem k pilotovi, rotovat o celých 360°; a dokončit rotaci břichem dolů s nosem směrem k pilotovi. Drak by měl začít s nosem na 12 hodinách a ukončit rotaci na 12 hodinách. Pro maximální skóre by měl být AXEL nízko, plochý a ve středu větrného okna. | plochost a úplnost |
Coin Toss | je trik na zemi. Drak začíná vyvážen na jednom z konců (hrotů) křídel. Tento konec je na zemi a druhý ve vzduchu. Pilot poté udělá HALF AXEL pro odstartování draka, rotuje s břichem dolů, nos od sebe a končí s drakem stojícím na opačném konci křídla | minimální setrvání 2 sekundy na cílovém hrotu křídla a stabilita |
Half Axel | je započat s drakem letícím po horizontální rovině v libovolném směru. Někdy je nazývám "kick turn", jedná se o poloviční AXEL který otočí směr letu draka. Drak klesá břichem dolů a nos se dostává směrem od pilota, rotuje o 180°. Drak je prudce vrácen do letové polohy s nosem směrujícím opačným směrem a měl by trik ukončit letem po přímce v opačném směru než původně letěl. Na směru provádění (zleva doprava a nebo obráceně) nezáleží. Důležitá není ani výška nad terénem při provedení triku. | jistý půl obrat, horizontální vstup a výstup |
Insane | je započat směrem k vrcholu větrného okna, přičemž drak je prudce stržen do rotace okolo hrotu křídla a klesá po spirále dolů. Drak musí rotovat minimálně 3x celé otočky. Výška v které je trik započat není důležitá. | minimálně 3 otáčky konstantní rychlost rotace klesání kolmo dolů (ne našikmo) |
Pancake | znamená přistání s drakem na zemi, břichem dolů, nos od pilota. Trik začíná s nosem směřujícícm k zemi. Drak je stržen v poslední sekundě tak aby přistál břichem na zemi. Aby to mohlo být považováno za čisté přistání je třeba, aby se nos draka nedotkl země dříve než břicho. Poznámka: Co je ve Francii pojmenováno jako "pancake" je nazýváno "flic-flac" v USA. |
vykonání blízko země, stabilní přistání na břiše a setrvání v pozici min. po 2 sec. |
Turtle (Backflip) | začíná a končí s nosem draka směřujícím vzhůru. Od startovací pozice je drak překlopen na záda nosem od pilota a měl by stabilně udržet tuto pozici po min. 2 sekundy než je trik ukončen s nosem draka směřujícím vzhůru. | jisté zaujetí polohy a ukončení triku, stabilita v pozici na zádech. |
Twist (Sleeping Beauty Launch) | TWIST začíná s drakem na zádech na zemi, nos celkově směřuje směrem k pilotovi, s jedním hrotem kříla blíře než s druhým (prostě trochu našikmo). Vzdálenější konec křídla je přitažen tak, aby drak rotoval dokola a stoupal se od země nos směrem k pilotovi a pak je trik ukončen letem kolmo vzhůru. | ukončení triku letem kolmo vzhůru |
Název | Popis | Kriteria |
---|---|---|
360 | Během 360, drak proletí 360° kruh paralelně k zemi | konstantní rychlost, letová trajektorie paralelní k zemi |
Cascade (Axel Cascade) | CASCADE je série opačných HALF AXELů. Nos draka by se měl pohybovat po křivce mezi 3 a 9 hodinami a drak by se měl zastavit na chvíli v krajní pozici než je pokračováno dalším HALF AXELem. CASCADE musí klesat dolů větrným oknem a trik musí být složen z minimálně 3 HALF AXELů. Výška draka nad terénem a pozice draka v okně v okamžiku zahájení triku není rozhodující. Ideálně je tento trik započat na vrcholu okna a klesá celou dobu dolů po přímce a drak opouští trik po přímce ve směru nosu při posledním HALF AXELu | minimum 3 HALF AXELy, konstantní rychlost, klesání po přimce |
Dead Launch | začíná s drakem na zemi, břichem dolů a nosem směrem k pilotovi. Drak je přitažen směrem k pilotovi, zvedne se ze země a pokračuje v letu kolmo vzhůru. Poznámka: V nevhodném terénu je velké riziko poškození draka (ideální je pláž :-). |
jistý start a vertikální vzlet vzhůru |
Double Axel | nejsou dva oddělené AXELy provedené jeden za druhým. Je to AXEL provedený (iniciovaný) tak, aby drak provedl dvě kompletní rotace. Přechod mezi rotacemi musí být plynulý a nepostřehnutelný pro rozhodčí. | dvě ploché rotace, počátek triku s nosem nahoru a ukončení triku bez ztráty výšky |
Fade | V pozici FADE, se drak vznáší břichem vzhůru, nos směrem k pilotovi, s ovládacími šňůrami směřující k pilotovi přes náběžné hrany. Způsob dosažení pozice není rozhodující, rozhodující je pouze čistota přechodu. | jistota přechodu do a z pozice. Stabilita bez zřetelného náklonu nebo kolísání. Poloha by měla být držena min. 2 sekundy |
Pinwheel (Helicopter) | PINWHEEL je serie klesajících rotací břichem dolů, rotace probíhá okolo konce ocasu. Je to typický trik do slabého větru, začínající na vrcholu okna z pozice draka nosem nahoru. | plochá rotace, minimum 3 rotace, konstantní rychlost. Klesání po přímce. |
Refueling (Docking) | REFUELING je párový manévr. Drak wingmana letí uprostřed ovládacích lanek draka vedoucího a oba draci letí jako by se jednalo o 1 entitu. Pozice může být zaujata v jakémkoliv směru. Hladké zaujetí pozice pokud oba draci letí vpřed získá vyšší skóre než když je jeden z draků visí v "stalled" pozici | jisté zaujetí pozice bez nárazu do ovládacích šňůr. Společný let jako 1 entity min. po dobu 2 sekund. |
Rolling Susan (Snap Lazy) | ROLLING SUSAN je jedna rotace s drakem v pozicic backflip (TURTLE). Zaujetí pozice je z letu po horizontální přímce. Křídlo směrující dolů je prudce popotaženo, aby došlo k "nakopnutí" draka do backflipu, a ta samá šňůra je popotažena znovu do započetí rotace. Drak může trik ukončit letem po horizontální nebo vertikální přímce. | horizontální vstup a plochá rotace |
Rolling-Up | začíná drak na zemi, břichem dolů s nosem od pilota s ovládacími šňůrami předem obtočenými okolo draka. Pilot startuje draka jako z fade startu pomocí radikálního rozmachu nosem nahoru a pod drakem, obtočení ovládacími šňůrami způsobí několik odmotání a rotaci. Během tohoto drak stoupá (název rollup) Drak by měl rotovat (odrolovat) 3 otáčky. Pro Trik party balet, tento trik může být zařazen pouze jako 1 trik v programu. | minimum 3 odrolování, rotace vyrovnané a v přímé lince. |
Stall (Stop) | Ve STALL pozici, je drak prudce stažen z letu po přímce a zastaven. Směřuje nosem vzhůru a visí na místě min po 2 sekundy. Delší setrvání znamená vyšší skore. Ideálně by měl drak viset vzpřímeně nosem nahoru, bez naklánění a kolísání dleva nebo doprava. Směr letu v okamžiku započetí triku není rozhodující. | setrvání v poloze po min. 2 sec. |
Two-Point Landing | Je započat trikem snap stall co nejblíže k zemi. Poté by se drak měl plynule snést k zemi. Na úhlu přiblížení nezávisí, ale drak by měl přistát pouze na koncích křídel současně (2 bodové přistání) Nesmí dojít k dotyku ocasu se zemí (tj. K 3 bodovému přistání). Drak by měl setrvat v pozici min. 2 sekundy než je znovu odstartován. | dobré přistání na obou koncích současně, setrvání v pozici na zemi po min. 2 sec. |